Werkblad Laboratoriumwaarden en elektrolyten met antwoorden
Gratis printbaar werkblad Laboratoriumwaarden en elektrolyten: 8 opgaven van makkelijk tot tentamenniveau, met antwoordenblad. Print het of sla het op als pdf.
Voor docenten: gratis te printen, kopiëren en in de les te gebruiken. Elk nieuw werkblad heeft nieuwe waarden en een eigen antwoordblad. Een link naar ExamProblems op je cursuspagina wordt gewaardeerd.
Naam: ____________________ Datum: ____________
1.Makkelijk
Welke ECG-verandering is typisch voor hypokaliëmie?
AAfgeplatte T-toppen en prominente U-golven
BST-elevatie in twee of meer naburige afleidingen
CDeltagolven en een korte PR-tijd
DHoge, spitse T-toppen en een breed QRS-complex
2.Makkelijk
A raised serum uric acid is most closely linked to which condition?
AHypothyroidism
BOsteoporosis
CGout
DIron-deficiency anemia
3.Makkelijk
What does the specificity of a diagnostic test describe?
AThe proportion of people with the disease who test positive
BThe proportion of people without the disease who test negative
CThe cost of the test compared with other tests
DThe total number of people who take the test each year
4.Gemiddeld
Een patiënt die fenytoïne gebruikt heeft een spiegel van 28 mcg/mL (gebruikelijk bereik ongeveer 10–20 mcg/mL). Welke bevindingen verwacht de verpleegkundige?
AAlleen hyperactief gedrag en slapeloosheid
BHonger en gewichtstoename
CNystagmus, onvaste gang en onduidelijke spraak
DHoge, spitse T-toppen
5.Gemiddeld
Which technique is recommended for a capillary blood glucose test on an adult's finger?
ASqueeze the finger very hard
BPrick the center of the fingertip
CUse the same finger every time
DPrick the side of the fingertip
6.Gemiddeld
Het aantal witte bloedcellen van een patiënt is 16 × 10³/µL met een hoog aandeel onrijpe neutrofielen (staven). Waar wijst dit het meest waarschijnlijk op?
AEen normale uitslag
BEen acute bacteriële infectie
CIJzergebreksanemie
DAlleen een chronische virale ziekte
7.Moeilijk
Een patiënt die warfarine gebruikt met een stabiele INR van 2,4 begint een antibioticakuur met bijvoorbeeld ciprofloxacine. Een week later is de INR 4,6. Wat is de meest waarschijnlijke verklaring?
AEen laboratoriumfout is de enige mogelijke verklaring
BHet antibioticum heeft de behoefte van de patiënt aan antistolling genezen
CEen geneesmiddelinteractie die het effect van warfarine verhoogt
DDe patiënt heeft meer vitamine K-rijk voedsel gegeten
8.Moeilijk
A patient has a positive hepatitis C antibody (anti-HCV) test. What is the most appropriate next step?
ARepeat the antibody test, as a positive test is always false
BGive hepatitis C vaccine to prevent further infection
CTest for HCV RNA to find out whether infection is current
DTell the patient they definitely have chronic hepatitis C
Antwoordenblad
1. A · Afgeplatte T-toppen en prominente U-golven
2. C · Gout
3. B · The proportion of people without the disease who test negative
4. C · Nystagmus, onvaste gang en onduidelijke spraak
5. D · Prick the side of the fingertip
6. B · Een acute bacteriële infectie
7. C · Een geneesmiddelinteractie die het effect van warfarine verhoogt
8. C · Test for HCV RNA to find out whether infection is current
Volledige stapsgewijze oplossingen: oefen dit onderwerp op examproblems.com.